Welke les ik leerde met Awareness Through Action.

 

Tijdens mijn Feldenkrais opleiding kregen we een gastles van Moti Nativ, een Israëlische Feldenkrais en ‘Martial Arts’ trainer. Een dynamisme les in beweging, snelheid en het controleren daarvan.

 

Feldenkrais is niet enkel langzaam bewegen, je begint langzaam zodat je ‘brein’ de tijd heeft om het patroon van bewegen te herkennen. Wanneer je het patroon kan voelen, dan kan je het ook ‘versnellen’. Niet zomaar versnellen maar ‘gecontroleerd', soepel en effectief.

 

Bewust voelen in ‘snelheid’ dat was nieuw voor mij. Ik voelde toen pas voor het eerst écht het verschil tussen vasthouden en loslaten.

 

"Als je wilt loslaten moet je eerst weten wat je vasthoudt".

 

Het lampje ging branden, de kwartjes vielen, de puzzelstukjes op hun plaats ...

 

Voor mij persoonlijk waren het de ribben. Door het zacht, soepel maken van dat gebied kreeg ik snelheid, controle en kracht. 

 

Deze les als een feestje, je lijf laten voelen dat het jarig is. 

En ... wat heb jij te vieren? 

 

Reactie schrijven

Commentaren: 0